2 Kor 3,17: “– »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed.”
Bibelen åbenbarer igennem i 2 Kor 3,17, hvilken slags Ånd, som Helligånden er. Han er “frihedens ånd”. Han er den Ånd, som sætter Guds børn i frihed. Selv de værste fængsler og lænker må åbne sig for ham, hvis han bliver lukket ind i dem. Derfor er der ingen grund til at frygte hans tilstedeværelse i vores liv. Han er IKKE givet til os for at fordømme og anklage os, men for at sætte os fuldstændig fri. Hvert eneste ord, som udgår fra ham, er udsendt for at sætte os fri.
Selv når han drager nær for at overbevise os om synd og retfærdighed og dom (jf. Joh 16,8), er hans eneste formål at sætte os fri. Han gør det ikke for at fremhæve vores fejl og mangler, men for at hjælpe os med at se fejlene, så han kan få lov til at hjælpe os med dem. “Se her … du har et problem med vrede … Må jeg få lov til at hjælpe dig med det problem?”
Desværre lukker de fleste kristne deres hjerter for Helligåndens hjælp, når han fremhæver synder og mangler, fordi de misforstår hans intentioner. De forstår ikke, at hans “overbevisning om synd” faktisk er en “nådesgerning”, fordi det er på denne måde, at han baner vejen for Guds nåde ved at fremhæve de områder i vores liv, hvor vi har mest brug for at erfare Guds nåde og kærlighed.
Tænk i denne sammenhæng på Paulus, der indledte sin rejse ved at forfølge Guds kirke ved bl.a. at deltage i steningen af Stefanus. Han havde med andre ord gjort langt værre ting end de fleste mennesker kommer til at gøre, men på trods af dette indledte han sit store kapitel om Helligånden (Rom 8) med følgende udsagn i v. 1: “Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus … “ Det fortæller os rigtig meget om hans egne erfaringer med Helligånden. Selv om han havde gjort nogle “meget store synder”, var der alligevel ikke den mindste fordømmelse tilbage i Guds hjerte, når Ånden fik adgang til hans liv på grundlag af Jesu stedfortrædende død. For sådan er Ånden! Han er frihedens ånd! Selv de værste fængsler af skam og selvbebrejdelse vil blive knust, når han kommer ind i dem.
Dog er det vigtigt, at man læser hele verset og ikke bare selve udsagnet om, at der er frihed, hvor Herrens Ånd er. For Helligånden er altid tilstede overalt på hele jorden, men det betyder ikke, at der er ubegrænset frihed overalt. Verset indledes med “HERREN er Ånden … og hvor HERRENS ånd er, der er der frihed.” Det er altså på de områder i vores liv, hvor vi overgiver kontrollen til Ånden og lader ham være Herre, at vi kan forvente, at han vil sætte os fri. Med andre ord kan vi ikke forvente, at vi skal erfare hans frigørende kraft i vores liv, hvis ikke vi vil følge hans ledelse. Hvis der fortsat er områder i vores liv, hvor vi er bundet af noget, så demonstrerer disse områder, at vi endnu ikke har overgivet dem til Åndens herredømme. Men her gælder ordet fra 2 Kor 3,17 som et levende løfte til os. Hvis vi vil overgive dette konkrete område til hans ledelse og gøre de ting, som han leder os til at gøre, så vil han sætte os fuldstændig fri.
Her får I nogle skønne vers, der taler om den frihed, Gud vil give os:
- Joh 3,16-17: “For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.”
- Gal 5,1: “Til den frihed har Kristus befriet os. Stå derfor fast, og lad jer ikke atter tvinge under trælleåg!”
- Joh 8,36: “Hvis altså Sønnen får gjort jer frie, skal I være virkelig frie.”
- Luk 4,18: “Herrens ånd er over mig, fordi han har salvet mig. Han har sendt mig for at bringe godt budskab til fattige, for at udråbe frigivelse for fanger og syn til blinde, for at sætte undertrykte i frihed, … “
Bed derfor om:
- At kirken i Danmark må lære Åndens væsen at kende, så vi med glæde vil åbne vores hjerter helt for ham.
- At Helligånden må udpege fejl og mangler i dit liv, som han står klar til at hjælpe dig med.
- At Helligånden må lære dig at udvise den samme nåde til andre, som du har modtaget i Jesus.